Möt Erik – En av våra Euromekaniker

”Man kan aldrig bli för bra på att förstå andra människors perspektiv”

Jag heter Erik Ottenson och leder idag ett av våra team och håller ofta utbildningar ute hos våra kunder. Just utbildningsdelen är något jag känner starkt för. Fokus ligger ofta på att skapa en säkrare arbetsmiljö. Det känns verkligen meningsfyllt och jag känner att vi gör skillnad.

Teknikintresset har jag nog ärvt ifrån pappa. När jag var liten så byggde vi alltid mycket saker tillsammans. När jag sen var stor nog att meka lite mer själv så blev cyklarna och senare mopeden det självklara sättet att få utlopp för teknikintresset. När jag började läsa blev det drift- och underhållsteknik med inriktning på kraft/värme varefter jag arbetat på flera små och stora företag.

En tid arbetade jag på ett av Europas ledande pumpföretag och fick där möjligheten att arbeta med affärer runt om i Asien, Mellanöstern och i Europa. Ett av mina ansvar var reklamationer. Att ha det ansvaret i en internationell miljö är tufft, men otroligt lärorikt.

Det jag tog med dig som den främsta lärdomen var hur man med rätt inställning kan vända en negativ upplevelse till något positivt. Det handlar om att Lyssna, återkoppla och hitta lösningar på problemet. När kunden känner att man verkligen arbetar för dem och för att lösa problemet blir upplevelsen oftast positiv. Det är ett synsätt jag återkommer till så gott som dagligen. Jag leder idag ett av våra team och håller ofta utbildningar ute hos våra kunder, och en sak är säker, man kan aldrig bli för bra på att förstå andra människors perspektiv.

Just utbildningsdelen är något jag känner starkt för. När jag och mina kollegor håller utbildningar hos våra kunder handlar det ofta om att skapa en säkrare arbetsmiljö. Det känns verkligen meningsfyllt och jag känner att vi gör skillnad.

Under de 17 åren jag arbetat på Euromekanik har vi utvecklats mycket. Idag har vi ett mer långsiktigt fokus och en bredare portfölj där vi kombinerar tung kompetens med riktigt bra komponenter. Inriktningen mot att bygga och installera hela system är rolig. Idag levererar vi stora komplexa systemintegrationer i samarbete med flera olika leverantörer och kunder. Miljöfrågans vikt och att vi kan bidra till en grön omställning känns också motiverande. Varje affärsförslag från oss har gröna inslag som gör leveransen ännu bättre. Vi ser också att vårt miljöarbete gör oss mer valbara på marknaden. Det är svårt för våra kunder att internt försvara något som är mindre miljörätt.

Som arbetsplats präglas Euromekanik av att det är snabba puckar, korta beslutsvägar, mycket action och att kunden alltid är i fokus.  Då blir det också mycket gjort. När man slipper dra saker i långbänk undviker man massor av problem, det gillar jag.