OKQ8:s stationer i Göteborg samt PS Energis stationer i Ljungby och Oskarshamn invigdes under hösten. Stor uppslutning på plats.

Tidigare har debatten präglats av en ”hönan-och-ägget”-diskussion där investeringar i vätgasfordon låtit vänta på sig på grund av att det inte funnits tillräckligt många vätgastankstationer. Nu finns förutsättningarna för hållbara fordonsinvesteringar inom vätgasområdet på plats. Cirkeln är sluten.
Stationerna i Ljungby och Oskarshamn är två i raden av sju tankstationsprojekt där Euromekanik levererar tankstationer för vätgas. Ljungby och Oskarshamn ägs av PS Energi. I Uppsala levererar Euromekanik en vätgastankstation för Uppsala Vatten. I Storuman och Umeå levererar vi stationer där Skellefteå Kraft är ägare och stationerna drivs i regi av OKQ8. I Göteborg levererar vi systemen för två stationer till entreprenören Econ som är totalentreprenör för stationerna mot OKQ8. Utöver dessa sju vätgastankstationer har Euromekanik fått order på ytterligare två, varav en till PS Energis nuvarande dieselstation på Montörgatan i Halmstad.
OKQ8:s VD, Karin Eriksson invigde vätgastankstationerna i Göteborg
Göteborg är Sveriges stora energinav. invigningen av OKQ8:s vätgastankstation på Falutorget i Göteborg markerar ett viktigt steg mot hållbara transporter som en del av energiomställningen. Stationen erbjuder tankning av vätgas för bilar, 700 bar och lastbilar, 350 bar. Placeringen av stationen är ultimat lokaliserad i Göteborgs inre hamn på tomten där den gamla gasklockan stod, i direkt närhet till hamnen och tre stora motorvägar. Invigningen samlade drygt 130 personer från energiföretag, teknikleverantörer, fraktbolag, lastbils- och biltillverkare, beslutsfattare från näringsliv, politiker och media. Karin Eriksson, VD på OKQ8 hälsade alla välkomna och det låg en tydlig känsla av ”Yes we can!” i luften. Nedan följer några citat från invigningen vilka tillsammans ger en tydlig bild av samlad innovationskraft och momentum framåt inom energiomställning och för utbyggnaden av infrastrukturen för vätgasdrivna transporter. Från Euromekaniks sida är vi stolta och glada över projektet och vill tacka Econ och Resato Hydrogen Technology för ett gott samarbete.
Morgan Larsson, VD Econ
– Att satsa på vätgas är ingen vision. Det är något vi gör här och nu.
Karin Eriksson, VD OKQ8
– Att inviga vår första vätgastankstation i energi-hubben Göteborg markerar ytterligare ett steg i omställningen.
Ibrahim Baylan, Styrelseledamot OKQ8
– Medierna ger en bild av att förändringstakten inom energiomställningen i Sverige stannat av. Inget kunde vara mera felaktigt.
Rob Castien, VD Resato
– Jag citerar Pippi Långstrump ”Det här har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag säkert”. Som européer måste vi göra det vi är bäst på – att vara innovativa. Vätgasinfrastrukturen växer stort. Vätgas är inte den enda lösningen i energiomställningen men den spelar en viktig roll.
Landshövdingen invigde PS Energis vätgastankstationer i Ljungby och Oskarshamn.
Många hade samlats när landshövdingen av Kronobergs län, Maria Arnholm högtidligen invigde PS Energis vätgastankstation i Ljungby. Bertil Rydkvist, projektledare på PS Energi konstaterade i sitt invigningstal att det varit en lång väg hit men att vi nu gått från vision till verklighet och att det kändes fantastiskt att äntligen kunna fira denna stund tillsammans med alla som på olika sätt arbetat för att göra detta möjligt. Stationerna kan tanka vätgas för både lastbilar (350 bar) och personbilar (700 bar). På plats fanns Euromekaniks leverantör Resato, representanter från svensk energi-industri, åkare, den lokala kommunledningen i Ljungby samt ledningen för Strandmöllen som tillsammans med PS Energi stod värd för eventet.
Bertil Rydkvist, Projektledare PS Energi
– Vätgasen kommer att behövas, framför allt för den tunga trafiken. Vi jobbar med åkerier idag som kör fossilt. Men vi vill erbjuda ett alternativ till dem också i framtiden här. Vi har en stor flotta bilar som rullar på vätgas. Nu väntar många åkerier på att våra svenska tillverkare av lastbilstillverkare ska komma ut med bilarna, sammanfattade Bertil Rydkvist till SVT:s reporter.
Peter Rydebrink, VD Euromekanik
– Det är särskilt stimulerande att bidra i projekt som är framtidsinriktade, med hög miljöprofil och minskad klimatpåverkan tack vare grön vätgas.