Överskott av ånga blir elektricitet tack vare ny teknik
– Det nya är att vår teknik nu kan användas för att ta vara på energi ur högre temperaturer än tidigare. På fartyg finns ofta spillvärme i form av ånga vid temperaturer uppåt 180 grader, säger Anders Gamfeldt, projektledare vid Climeon.

Kund
Climeon
Bransch
Energiproduktion
Utmaning
Systemutveckling
Climeon har en unik idé, Euromekanik har kompetensen att sätta samman komplexa ångsystem.
– Ulf Jesslén, Euromekanik
Turbinen utvinner energi ur ånga och anpassar samtidigt tryck och temperatur till Climeons system för lågtempererad spillvärme. Resultatet är ren elektricitet ur ånga där energin annars skulle gå förlorad. Därtill minskar utsläppen av klimatpåverkande koldioxid. Turbinen testas i full skala på Viking Lines nya och klimatsmarta färja Viking Glory som levereras 2021.
Tillämpningen blir möjlig genom ett samarbete med Euromekanik AB, som har både kunnandet och komponenterna för systemet. Euromekanik har i projektet deltagit i utvecklingen samt tagit fram den utrustning som är nödvändig för att turbinen ska fungera i sitt sammanhang.
– Climeon har en unik idé, Euromekanik har kompetensen att sätta samman komplexa ångsystem. Att ta hand om ånga kräver specifikt kunnande och speciell teknik, säger Ulf Jesslén på Euromekanik.
Euromekaniks bidrag kan liknas vid infrastruktur som möjliggör funktionen hos turbinen. I praktiken är det en modul som rymmer rörverk, reglerventiler och temperatursensorer.
– Kort sagt allt som krävs för att styra mediet ånga, säger Ulf Jesslén.
Värme från till exempel kylvatten och avgassystem är energi som ofta går förlorad. Climeons system tar vara på överskottsvärme och omvandlar den till elektricitet. Tekniken används på fartyg samt för att utvinna elektricitet ur jordvärme och inom industrin, till exempel stålverk.